Ke Udara

{{nowplay.song.artist}}

{{nowplay.song.track}}

Segmen Terkini

{{currentshow.name}}

#Trending

Viral Resipi Sambal Tempoyak Goreng, Korang Pernah Makan Tak?

Sedapnyaaaaaa

 

Oleh Feyra Nasrom Sumber Dream.co.id


Siapa kat sini makan sambal tempoyak? Ada sesetengah orang, bau tempoyak pun dah tak lalu nak makan. Tapi kalau orang pantai timur, tempoyak ni dah jadi satu makanan kegemaran mereka tau. 

Bercakap mengenai sambal tempoyak ni, baru-baru ini viral dengan sambal tempoyak goreng ha. Korang pernah makan sambal tempoyak dari Sumatera Selatan? Kalau belum , kena cuba weh ! memang sedap hingga menjilat jari ! Paling penting, rasa tempoyak goreng ni tak sama dengan sambal tempoyak yang pernah kita makan sebelum ni. 

Bahan-bahan: 

-sediakan 4 ulas bawang merah

-2 ulas bawang putih

3 biji cili besar merah

-Sedikit cilia pi ( bergantung pada selera pedas masing-masing)

•    kisar kesemua bahan dia atas okay

-sediakan tempoyak secukupnya

-gula

-garam

-minyak masak

Cara penyediaan: 

1)Korang tumis bahan yang sudah dikisar hingga naik bau

2)Kemudian, masukkan tempoyak, garam, gula dan perasa secukupnya tau

3)Tumis dalam 2-3 minit hingga pecah minyak. 
 
4)Dah siap , korang angkat dan sajikan okay! 


Pasti ramai yang tak pernah cuba resipi sambal tempoyak goreng ni kan?? Kalau siapa nak cuba, boleh buat kat rumah dan makan dengan nasi panas! Pehhh!

 

*Layan THR Gegar menerusi dengargegar.thr.fm

 

Filled Under :

Menarik

  • {{related.category}}

    {{related.name}}

     {{related.DocumentPublishFrom | date:"dd MMMM yyyy h:mma"}}